Sunday, October 24, 2010

PENJELASAN KEPADA ARTIKEL "APABILA YAHUDI REDA DENGAN ISLAM"

Sebuah lagi artikel berunsur fitnah dan tuduhan terhadap ESQ dan Dr Ary Ginanjar tersebar. Selain di internet, ia juga dihantar kepada tokoh-tokoh berpengaruh yang mungkin dikhuatiri menjadi pendokong Modul ESQ yang diasaskan oleh Dr Ary Ginanjar Agustian.

Artikel ini sarat dengan kajian terhadap kebencian bangsa Yahudi kepada Islam dan latarbelakang seorang wanita Amerika berketurunan Yahudi bernama Danah Zohar yang cuba digambarkan mempunyai ‘keakraban’ meragukan dengan Dr Ary Ginanjar Agustian.

Kami akan cuba menjelaskan kekeliruan penulisan artikel itu satu persatu, insyaAllah ;



PERKARA SATU : YAHUDI TIDAK PERNAH AKAN REDA DENGAN ISLAM DAN ISLAM YANG DIBAWA OLEH ARY GINANJAR ADALAH ISLAM YANG TIDAK SAMA DENGAN YANG DI BAWA NABI MUHAMMAD SAW.

Artikel itu dimulai dengan Ayat Al Quran surah Al Baqarah ayat 120 dan Surah Al Maidah ayat 82 yang menjelaskan tentang permusuhan dan kebencian bangsa Yahudi kepada Islam yang tidak akan berubah sehingga kiamat. Keraguan ditimbulkan apabila Danah Zohar, seorang wanita Amerika keturunan Yahudi yang pernah tinggal di Israel selama 4 tahun memuji Islam yang dibawa oleh Dr Ary Ginanjar seperti yang tertera di kulit buku ESQ versi bahasa Inggeris. Kata-kata pujian itu berbunyi

“Ary Ginanjar brings the deep power of ESQ to a vision of renewed and compassionate Islam. He has the voice of a wise teacher. His words opened my heart to the beauty of a faith I had never before understood”.

Apa yang dipertikaikan oleh oleh penulis adalah tidak mungkin seorang Yahudi boleh ‘reda’ dengan Islam kerana menurut kefahaman penulis, ia bertentangan dengan maksud ayat Al Quran surah Al Baqarah 120 dan Al Maidah ayat 82. Menurut penulis lagi, apabila itu berlaku, bermakna Islam yang dibawa itu, bukan Islam sebenar seperti yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.. 1400 tahun dahulu. Ia dianggap sebagai Islam yang telah di’ubah’ atau diperbaharui.



PENJELASAN PERKARA SATU :

Maksud Ayat Al Quran dari surah Al Baqarah ayat 120 dan Al Maidah 82 itu sama sekali tidak merupakan perintah larangan dakwah kepada bangsa Yahudi. Dr Ary Ginanjar menyampaikan hikmah Rukun Islam, Rukun Iman dan Ihsan dan keindahan Asmaul Husna kepada sesiapa saja tanpa pilih kasih atau syakwasangka. Ia sesuai dengan perintah Rasulullah di dalam hadis yang bermaksud ;

“Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat”.

Pandangan yang diberikan oleh Danah Zohar terhadap ESQ dan Islam yang diperkenalkan oleh Dr Ary Ginanjar, yang disiarkan di buku ESQ versi bahasa Inggeris itu, adalah luahan hati Danah Zohar selepas mendengar presentation Dr Ary di Oxford pada 15 Mac 2007.

Presentation Dr Ary Ginanjar di Oxford yang bertajuk “Spirituality in Islam” adalah sebuah perkongsian tentang keindahan Asmaul Husna dan kepentingan bagaimana Islam menjaga Spirituality dengan 6 Prinsip (Rukun Iman) dan 5 Langkah (Rukun Islam).

Peserta-peserta seminar yang terdiri daripada para tokoh spiritual dari seluruh dunia, didedahkan dengan keindahan Islam yang selama ini tidak pernah mereka bayangkan. Apa yang tergambar tentang Islam selama ini di fikiran mereka adalah keganasan dan kekejaman. Tambahan lagi presentation itu berjalan dalam situasi barat masih hangat dengan berita pengeboman di Londan dan peristiwa 11 September. Hingga Dr Ary yang hadir di dalam daftar kehadiran ditulis sebagai ‘extream’ Islam. Apabila ditanya mengapa Dr Ary dianggap ‘extream’ Islam, pihak penganjur menjawab kerana beliau seorang Muslim yang melakukan solat.

Inilah gambaran Islam di mata mereka. Bagaimanapun, Dr Ary Ginanjar tetap berhikmah di tengah mereka, menyampaikan Islam tanpa ragu, takut atau silu. Di akhir presentationnya, Dr Ary membacakan zikir Asmaul Husna sambil menerangkan makna nama-nama Allah sehingga peserta menangis dan mereka memberi kata-kata pujian seperti “Allah is Great”, “Islam is peace” dan sebagainya. Kerana apa yang disampaikan kepada mereka adalah Islam yang penuh damai dan indah. Yang selama ini disembunyikan dari masyarakat dunia oleh musuh-musuh Islam dan juga oleh sikap umat Islam sendiri yang prajudis, mudah menghukum dan ragu-ragu dengan penerimaan orang asing kepada agama Islam itu sendiri.

Apa yang dilakukan oleh Dr Ary Ginanjar hanyalah berdakwah menyampaikan Islam kepada sesiapa yang ingin mengetahui. Apakah kerana Danah Zohar seorang berketurunan Yahudi, tugas dakwah menjadi tidak wajib dan dilarang? Sesungguhnya, makna dakwah itu terlalu luas, tidak sekadar ‘ceramah’ tetapi juga akhlak dan sikap baik kepada sesama manusia. Ada sebuah kisah indah yang dicontohkan oleh Rasulullah untuk menjelaskan hal ini.

Setelah kewafatan Rasulullah s.a.w., Saidina Abu Bakar yang diamanahkan tanggungjawab menggantikan baginda begitu berusaha mencontohi semua perkara yang pernah dilakukan oleh baginda yang tercinta. Termasuklah dengan memberi makan seorang Yahudi buta di pasar seperti yang disampaikan oleh anaknya Siti Aisyah.

Namun sewaktu Abu Bakar ke pasar dan berdiri di hadapan Yahudi pengemis buta itu, hatinya bagai diguris tajam mendengar pengemis yang sering diberi makan oleh Rasulullah itu sedang mencaci maki baginda yang mulia. Atas niat awalnya untuk mencontohi Rasulullah, Abu Bakar bersabar dan tetap menghulurkan roti yang dibawanya kepada Yahudi itu. Namun ia ditolak oleh Yahudi itu dengan berkata, “Kamu bukan orang yang sering memberiku makan…” Abu Bakar tersentak lalu bertanya kehairanan bagaimana Yahudi itu tahu? Yahudi itu menjawab, “Orang yang sering memberi ku makan akan menyuapkan makanan langsung ke mulutku. Di manakah dia? Sudah lama dia tidak memberiku makan…”

Mendengar kata-kata pengemis buta itu, Abu Bakar tidak dapat menahan tangisnya. Pengemis itu kehairanan. Dalam sebak, Abu Bakar menyampaikan bahawa, lelaki yang sering memberinya makan dengan penuh lembut dan kasih itu adalah lelaki yang sering beliau caci dan hina iaitu Muhammad saw. Kini Muhammad sudah tiada. Baginda sudah wafat…” Mendengar itu Yahudi itu langsung menangis dan diriwayatkan tidak lama kemudian, beliau telah memeluk agama Islam.

Islam itu adalah agama Fitrah dan apabila disampaikan dengan benar, akan membuatkan sesiapa saja tunduk dan akur dengan kebenarannya. Apa yang disampaikan oleh Dr Ary Ginanjar di Oxford, kepada Danah Zohar atau kepada sesiapa saja dan di mana saja, adalah sesuatu yang sama dengan apa yang ditulis dibukunya yang boleh dibaca dan dinilai oleh sesiapa saja . Tidak ada yang disembunyikan, termasukkan pujian Danah Zohar. Pujian Danah Zohar kepada Islam yang diperkenalkan oleh Dr Ary Ginanjar dimunculkan di buku ESQ versi bahasa Inggeris adalah bertujuan untuk memancing para pengikut Danah Zohar untuk mendekati Islam.


KESIMPULAN PERKARA SATU :

Tuduhan yang mengatakan Islam yang dibawa oleh ESQ adalah Islam yang diperbaharui dan bukan Islam sebenar seperti yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. adalah tidak benar dan tidak mempunyai sebarang sandaran dan bukti. Jika tuduhan ini benar, pastilah ESQ sudah lama ditolak oleh rakyat Malaysia dan tidak ada mufti yang akan menyokong dan sama-sama berusaha menjelaskan segala kekeliruan yang timbul silih berganti. Mana mungkin ajaran Islam berlainan dari apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. akan dibenarkan oleh Majlis Muzakarah Fatwa Kebangsaan yang bersidang 7 kali membahaskan kandungan dan intipati ilmu ESQ dan akhirnya membenarkan ESQ terus berjalan di Malaysia. Islam yang disampaikan oleh Dr Ary Ginanjar adalah dari ilmu Islam yang sangat asas iaitu Rukun Islam, rukun Iman dan Ihsan. Apa yang mungkin boleh dianggap baru hanyalah metod atau kaedah menyampaikannya yang penuh halus, hikmah, moden dan indah. Tidak seperti yang sering dilakukan oleh segelintir pendakwah iaitu kaku, bosan, menghukum, menghina dan merendahkan orang lain yang tidak sependapat dengannya atau yang menolak dakwahnya.



PERKARA DUA : SIAPAKAH DANAH ZOHAR DAN APA HUBUNGANNYA DENGAN ARY GINANJAR?

Di dalam artikel tersebut penulis membentangkan latar belakang Danah Zohar yang diambil dari internet dan juga melalui buku Danah Zohar bertajuk “The Quantum Society”. Menurut penulis, Danah Zohar cuba menyembunyikan fakta bahawa beliau pernah tinggal selama 4 tahun di Israel kerana ada sesuatu yang ingin dirahsiakan.

Penulis juga menghuraikan makna di sebalik nama Zohar yang menurut kajiannya adalah nama kitab suci terpenting bagi pengikut-pengikut pergerakan Kabbalah. Menurut ajaran kitab Zohar, teks Torah mempunyai makna zahir dan batin sehingga empat tahap yang membuatkan bangsa Yahudi sentiasa mengamalkan “double personality” dalam hubungan mereka dengan bukan Yahudi. Kerana itu Danah Zohar dilihat pasti mempunyai agenda tersembunyi apabila memuji Dr Ary Ginanjar dan Islam yang dibawanya sehingga hubungan Dr Ary Ginanjar dengan Danah Zohar dilihat mempunyai ‘hidden agenda’ untuk perjuangan Yahudi.


PENJELASAN PERKARA DUA :

Di dalam Al Quran yang suci yang menjadi panduan dan rujuan kita semua, Allah berfirman yang bermaksud ;

“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan kebenaran karena Allah, menjadi saksi dengan adil dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum itu, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”\
Maksud ayat 8 surah Al Maaidah.

Hubungan Dr Ary Ginanjar dengan Danah Zohar adalah hubungan professional yang mempunyai kepentingan dakwah. Pertama kali Dr Ary Ginanjar mengenali Danah Zohar adalah sewaktu membaca bukunya yang bertajuk Spiritual Quotient di tahun 2000, sebaik buku ESQ selesai beliau tulis tetapi belum di terbitkan.

Di dalam buku ESQ, Dr Ary Ginanjar membuat sebuah Model yang diberi nama ESQ Model yang menggabungkan 3 kecerdasan manusia iaitu IQ, EQ dan SQ melalui kesepaduan 6 Rukun Islam, 5 Rukun Iman dan Ihsan. Kesemua istilah yang digunakan di dalam Model itu menggunakan bahasa Inggeris kerana niat Dr Ary Ginanjar yang mahu membawa nilai-nilai Rukun Islam, Iman dan Ihsan ke persana antarabangsa dan menjadi solution masalah dunia. Terutama di bidang Pembangunan Sumber Manusia (Human Resourse) yang selama ini dikuasai barat. Namun Dr Ary Ginanjar waktu itu mengalami kesukaran untuk mencari istilah bahasa Inggeris yang sesuai untuk menterjemah perkataan Fitrah yang diletakkan di tengah ESQ Model.

Di dalam buku Spiritual Quotient karangan Danah Zohar, Dr Ary Ginanjar menemukan istilah “God Spot” dari sebuah penemuan saintifik oleh VS Ramachandran yang mampu menjelaskan fitrah bertuhan di dalam diri manusia secara bukti sains. Bagi Dr Ary Ginanjar, penemuan ini sangat penting untuk membawa golongan professional, korporat dan moden yang sangat berpegang kepada sains untuk mahu kembali mendekati agama. Atas dasar itu, Dr Ary Ginanjar akhirnya memutuskan menggunakan istilah “God Spot” sebagai menjelaskan Fitrah Bertuhan yang wujud di dalam diri setiap manusia samaada mereka sedari atau tidak.

Ada dua kepentingan mengapa istilah “God Spot” ini di gunakan. Pertama untuk menggantikan perkataan Fitrah di dalam bahasa Inggeris supaya mampu diterima di korporat-korporat dan syarikat-syarikat bertaraf dunia dan yang kedua, sebab yang lebih utama adalah supaya Dr Ary Ginanjar mempunyai alasan untuk terus menjelaskan makna Spiritual Quotient yang dari Danah Zohar terputus, atau tidak bersambung kepada konsep bertuhan. Di dalam bukunya, Dr Ary Ginanjar menyebutkan ;

“Value tertinggi manusia (the ultimate meaning) sebenarnya terletak pada God Spot tersebut, namun ironinya, kecerdasan spiritual (SQ) yang ditemui oleh sarjana-sarjana barat itu, belum lagi dapat menjangkau nilai-nilai ketuhanan. Perbincangannya hanya terbatas kepada biologi-psikologi yang akhirnya hanya menemui jalan ‘buntu’.

Inilah sebab yang lebih utama dan strategi yang sungguh penting dan perlu. Melalui penggunaan istilah “God Spot”, ESQ masuk ke syarikat-syarikat gergasi dunia seperti Petronas, Sime Darby, Pertamina dan lain-lain lagi yang selama ini Pengurusan Sumber Manusia mereka adalah kebanyakannya dari acuan barat.

Saat itu, majoriti di dunia korporat, apabila ingin membicarakan soal agama seperti rukun Iman, Islam dan Ihsan, tempatnya hanyalah di surau sebagai aktiviti tambahan para pekerja. Bukan menjadi dasar mencorakkan sumber manusia apatah lagi menyusun pentadbiran atau pengurusan sebuah syarikat dan kepimpinan. Inilah yang telah berjaya ditembus oleh ESQ Model dengan bertopengkan istilah-istilah Inggeris yang digunakan.

Walaupun Dr Ary Ginanjar di dalam bukunya ESQ dan Danah Zohar di bukunya SQ, kedua-duanya mengangkat penemuan “God Spot” namun isi dan huraiannya adalah jauh berbeza seperti langit dan bumi. Kekurangan Danah Zohar dalam menjelaskan kepentingan bertuhan dan agama disempurnakan oleh Dr Ary Ginanjar di dalam buku ESQnya yang menghuraikan dengan tuntas, jelas dan berani tentang kehebatan Rukun Islam, Rukun Iman dan Ihsan dalam menyelesaikan masalah manusia.

Setelah beberapa tahun kedua-dua buku ini ada di pasaran, akhirnya mereka telah mendapat kesempatan bertemu muka di Indonesia di dalam sebuah Seminar yang salah seorang pembicaranya adalah Danah Zohar. Dari pertemuan itu, Danah Zohar telah mengundang Dr Ary Gainanjar untuk berkongsi konsep ESQ di Oxford. Kesempatan itu tidak di lepaskan oleh Dr Ary Ginanjar untuk memperkenalkan keindahan Islam. Dari seminar di Oxford, Danah Zohar melahirkan kekaguman dan rasa tertariknya kepada Islam sehingga Dr Ary Ginanjar terus berusaha membawanya dekat dengan ajaran Islam dengan niat dakwah dan ingin agar dia bersyahadah. Akhirnya diaturkan satu lagi seminar di Indonesia pada 12 Jun 2007 dengan tajuk “When East Meet West”. Seminar yang bermula dengan pembentangan Spiritual Capital oleh Danah Zohar dan EQS oleh Dr Ary Ginanjar, berakhir dengan perdebatan apabila Danah Zohar mempertahankan pendiriannya bahawa spiritual cukup tanpa agama sedangkan Dr Ary Ginanjar berkeras mempertahankan tidak cukup Spiritual tanpa agama dan Islam adalah penyelesaian terbaik yang diperlukan manusia.

Perdebatan ini disaksikan oleh kesemua peserta seminar yang berjumlah lebih dari 500 orang. Walaupun setelah seminar, Danah Zohar mengakui hujah Dr Ary Ginanjar namun ia belum membuat keputusan untuk bersyahadah. Setelah seminar itu, tidak ada lagi sebarang kerjasama antara Dr Ary Ginanjar mahupun ESQ Leadership Center dengan Danah Zohar melainkan hubungan biasa antara sesama penceramah di bidang Spiritual dan bisness.

Kewajipan umat Islam hanyalah berdakwah atau menyampaikan kebenaran. Hidayah sesungguhnya adalah milik Allah. Tindakan mengaitkan Dr Ary Ginanjar dengan Yahudi hanya kerana dia berdakwah dan bergambar dengan Danah Zohar adalah keterlaluan dan sangat jelas boleh mengelirukan orang. Cuba bayangkan, apabila umat Islam melakukan urusan dengan syarikat-syarikat yang jelas milik bangsa Yahudi seperti McDonald, Citibank, Visa dan lain-lain lagi, apakah dengan mudah mereka boleh dianggap penyokong Yahudi dan mempunyai niat jahat? Bagaimana dengan tindakan sebuah negara seperti Malaysia yang memberi ruang kepada syarikat-syarikat milik bangsa Yahudi beroperasi di dalam Negara? Apakah boleh tuduhan dan fitnah dilempar dan disebarkan sebagai Malaysia negara agen Yahudi? Sesungguhnya banyak hal perlu dipertimbangkan sebelum membuat sebarang kesimpulan.

Sesungguhnya sebagai Muslim, menurut Dr Ary Ginanjar dalam berhubungan dengan orang yang bukan beragama Islam, beliau sentiasa berpegang dengan panduan yang diberikan Allah di dalam Al Quran, surah Al kafirun yang bermaksud ;

“Katakanlah, ‘hai orang-orang kafir, aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah, dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Untukmulah agamamu dan untukku agamaku.”

Maksud dari Surah Al kafirun.


KESIMPULAN PERKARA KE DUA:

Siapa Danah Zohar dan apakah dia mempunyai agenda tersembunyi, hanya Allah yang Maha Mengetahui. Pihak ESQ Leadership Center mahupun Dr Ary Ginanjar sendiri tidak pernah mempertahankan atau membela Danah Zohar. Pihak ESQ juga sentiasa menghormati hak sesiapa saja untuk berhati-hati dengan bangsa Yahudi. Apa yang dilakukan oleh ESQ hanyalah sebahagian dari tugas dakwah. Dalam menilai hal ini, yang menjadi sandaran kita seharusnya adalah apakah tujuan ESQ dan bagaimana tujuan itu dilaksanakan oleh Dr Ary Ginanjar dan pasukannya. Jika ada tindakannya yang jelas salah dan bertentangan dengan agama, ia sewajarnya ditegur dan diperbaiki. Tetapi jika yang ada hanyalah syakwasangka dan andaian yang tidak ada sandaran atau bukti, itu adalah sikap menabur fitnah yang lebih bahaya dari membunuh dan sangat dilarang oleh Islam. Walaupun Dr Ary Ginanjar belum berjaya mengIslamkan Danah Zohar, namun paling kurang Dr Ary Ginanjar telah berjaya menyelamatkan ramai orang dari tersalah menerima bulat-bulat SQ Danah Zohar dengan membawa ESQ Model yang mengangkat Rukun Islam, Rukun Iman dan Ihsan sebagai panduan kehidupan yang benar dan lengkap, setanding penyampaiannya dengan training-training berkelas dunia yang dibawa oleh barat.



PERKARA KE TIGA : ARY GINANJAR DI DAKWA MENGAKU PENDOKONG FAHAMAN LIBERAL DAN PLURALISME YANG MENJADI SENJATA YAHUDI MEROSAKAKAN ISLAM DAN KERANA ITU DANAH ZOHAR MEMUJI ISLAM YANG DIBAWA OLEH DR ARY GINANJAR.

Penulis menghuraikan kaedah Yahudi di dalam merosakkan umat Islam di era ini adalah dengan cara yang lebih halus dan tersembunyi. Antaranya adalah dengan menyokong konsep liberal dan Pluralisme di dalam agama hingga lahir tokoh-tokoh liberal dan Plural di kalangan umat Islam di seluruh dunia, termasuk di Indonesia sendiri. Antara tokoh yang dikaitkan dengan pegangan ini di Indonesia adalah Emha Ainum Nadjib, Dr HA Syafii Maarif dan Dr Nurcholis Madjid.

Dr Ary Ginanjar dituduh liberal dan pendukung pluralisme agama apabila di dalam buku ESQ Edisi pertama, beliau ada memetik Puisi Emha yang menurut tafsiran penulis,
jelas menolak eksklusivisme agama. iaitu (menurut penulis) fahaman bahawa Islam sahaja agama yang benar dan diterima Allah Taala, manakala agama lain adalah batal dan sesat.

Selain itu, penulis juga menyimpulkan Dr Ary Ginanjar sebagai pendukung fahaman Liberal apabila memberi kata-kata penghargaan kepada 2 tokoh yang menurut penulis, adalah tokoh Islam Liberal di Indonesia iatu Prof Dr HA Syafii Maarif dan Prof. Dr. Nurcholish Madjid. Kata-kata penghargaan itu diambil di bahagian Ucapan Terima Kasih, buku ESQ yang diterbitkan pada 2001.

Atas hujah inilah, penulis menyimpulkan sebab atau alasan mengapa Danah Zohar memuji Islam yang dibawa oleh Dr Ary Ginanjar.


PENJELASAN PERKARA KE TIGA :

Dr Ary Ginanjar tidak pernah secara bertulis atau lisan mendukung atau mengaku mendukung fahaman Liberal atau Pluralisme agama yang mengatakan semua agama benar. Dakwaan yang mengatakan Dr Ary Ginanjar mengaku pendukung pluralisme agama adalah dakwaan yang boleh dianggap fitnah. Sesungguhnya ia hanyalah tafsiran atau kesimpulan yang diambil tanpa pernah bertanya atau melakukan tabayun dengan pihak yang dituduh. Ia jelas bertentangan dengan kaedah Islam seperti perintah Rasulullah di dalam hadisnya.

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud ;

Bila dua orang yang bersengketa menghadap kamu, janganlah kamu berbicara sampai kamu mendengarkan seluruh keterangan dari orang kedua sebagaimana kamu mendengarkan keterangan dari orang pertama. (HR. Ahmad)

Di dalam buku ESQ, kata-kata Dr Ary Ginanjar yang lengkap tentang Emha yang dikontroverikan adalah ;

“Cara pandang Emha Ainun Nadjib yang begitu moderat dan pluralis, tanpa kehilangan karakter dalam memandang agama…”

Apa yang dimaksudkan oleh Dr Ary Ginanjar tentang istilah pluralis di dalam ayat di atas bukanlah pluralisme agama seperti yang difahami penulis. Dr Ary Ginanjar yang bukan ahli Pengajian Falsafah agama memaknakan perkataan pluralis, sebagaimana masyarakat awam beranggapan sebagai toleransi dengan damai. Begitu juga dengan maksud dari bait puisi dibawah ;

“Jika dalam buku ini ada Rukun Iman, Rukun Islam dan Ihsan, bukan bererti ekslusivisme aliran atau agama, tetapi keinginan untuk menyampaikan kebenaran”

Penulis menafsirkan perkataan “bukan bererti ekslusivisme aliran atau agama” yang ditulis dibuku Dr Ary Ginanjar sebagai menolak fahaman bahawa Islam sahaja agama yang benar dan diterima Allah taala, manakala agama yang lain adalah batal dan sesat. Sedangkan menurut Dr Ary Ginanjar, apa yang beliau maksudkan dengan ayat di atas adalah walaupun buku itu mengupas tentang rukun Islam, Iman dan Ihsan tetapi ia tidak bermaksud untuk bercakap tentang perbezaan tetapi untuk menyampaikan kebenaran. Hakikatnya ayat ini adalah ayat penuh hikmah untuk tidak menakutkan golongan yang jauh dari agama dari membaca buku ini. Apabila melihat tajuk buku ini iaitu rahsia sukses membangunkan kecerdasan Emosi dan Spiritual melalui Rukun Iman dan Rukun Islam, pasti timbul rasa tidak selesa bagi mereka yang tidak berminat dengan hal-hal menyentuh soal agama. Dengan puisi ini, Dr Ary cuba mengajak, mereka berfikiran lebih terbuka dan berani membaca buku itu dahulu sebelum menolaknya.

Di waktu buku ESQ yang menjadi rujukan penulis ini ditulis, iaitu dari tahun 1999 hingga diterbitkan pada 2001, Emha Ainun Nadjib dan Prof Dr Nurcholish Madjid belum lagi dikenali sebagai tokoh liberal. Kerana itu tindakan menuduh Dr Ary Ginanjar menyokong fahaman Liberal dan Pluralisme agama hanya kerana ada penghargaan kepada dua tokoh ini di buku yang sudah lama diterbitkan adalah sangat tidak adil. Manakala Prof Dr H.A. Syafii Maarif pula adalah mantan Ketua Muhammadiyah, sebuah badan yang jelas menolak fahaman Liberal dan Plural.

Dari data yang dapat dikumpulkan, terdapat ratusan peserta training ESQ yang memeluk agama Islam setelah selesai mengikut training ESQ. Manakala di kalangan pekerja Dr Ary sendiri, terdapat 2 orang yang berasal dari agama lain, tetapi akhirnya memeluk agama Islam setelah mengenali dan memahami Islam dari Dr Ary Ginanjar. Salah seorangnya bernama Benny Agusta iaitu seorang yang asalnya beragama Kristian. Beliau memeluk Islam pada tahun 1999 apabila mendengar huraian Dr Ary tentang Sifat-sifat Allah yang terdapat di dalam Asmaul Husna. Manakala seorang lagi ialah Ibu Rossa yang asalnya beragama Hindu. Beliau bekerja di bahagian kewangan dan memeluk agama Islam pada tahun 2008, apabila mendengar penerangan Dr Ary Ginanjar tentang makna Al Quran surah Al Baqarah ayat 282 yang menerangkan tentang jual beli dan hukum berhutang. Di dalam berdakwah, Dr Ary Ginanjar tidak sama sekali memaksaan atau mendesak. Sebaliknya hanya menjelaskan keindahan dan kebenaran Islam. Kerana itu, mengapakah menjadi keanehan Danah Zohar memuji ajaran Islam yang dibawa oleh Dr Ary Ginanjar? Sesungguhnya Islam itu sememangnya amat Indah dan mampu menawan hati sesiapa saja. Namun hidayah tetap milik Allah.


KESIMPULAN PERKARA KE TIGA :

Dr Ary Ginanjar sama sekali tidak mendukung apatah lagi mengaku mendukung fahaman Liberal dan Pluralisme agama. Sekiranya tuduhan liberal atau plural ingin dilemparkan kepada Dr Ary Ginanjar, hujah yang perlu dibawa adalah apakah ajaran atau fahaman yang liberal dan plural yang diterapkannya di dalam inti modul training dan buku ESQ. Berapa orangkah yang setelah membaca buku atau mengikuti training ESQ menjadikann liberal dan plural sebagai fahamannya? Bukti yang ada hanyalah, ramai yang kembali menghayati sungguh-sungguh ajaran Islam setelah mengikuti Training ESQ dan ada peserta yang beragama lain akhirnya memeluk agama Islam. Tuduhan tidak cukup hanya kerana dari sebaris dua ayat yang boleh ditafsirkan dengan pelbagai perkara yang sangat bergantung sudut pandang dan pengalaman yang ada pada diri orang yang menilai dan menafsir kata-kata itu sendiri. Sesungguhnya Allah mengingatkan kita di dalam Al Quran, surah Al Hujurat ayat 12 yang bermaksud ;

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.”

Maksud ayat 12 Surah Al Hujurat.



PERKARA KE EMPAT : PENGKHIANATAN YAHUDI SEPANJANG SEJARAH DAN UMAT ISLAM PERLU SANGAT HATI-HATI DENGAN YAHUDI

Di artikel ini penulis menerangkan tentang serangan bentuk baru yang dilancarkan oleh Yahudi iaitu sesuatu umat atau bangsa tidak dapat dikuasai melalui serangan bom tetapi haruslah dengan cara lebih halus iaitu melalui gerakan mengubah values dan persepsi.

Di akhir tulisan ini, penulis membawa kisah pengkhianatan Yahudi di sepanjang Sejarah. Kerana sikap tidak hati-hati umat Islam, akhirnya Yahudi berkuasa. Contohnya bagaimana berlakunya tragedi penghapusan khalifah Uthmaniah adalah hasil dari konspirasi Yahudi Donma yang pernah diberi perlindungan oleh Kerajaan Uthmanian sewaktu ditindas oleh bangsa Eropah.

Menurut penulis, berdasarkan Quran dan Sunnah dan berpandukan pengalaman sejarah, sifat asasi bangsa Yahudi antara lain adalah Al Kazib, al khianah, al ghadr iaitu dusta, khianat dan belot. Ini adalah kerana ajaran dalam kitab suci mereka Talmud menuntut orang-orang Yahudi melakukan demikian terhadap bangsa bukan Yahudi yang dianggap haiwan yang dicipta untuk berkhidmat kepada mereka.

Penulis juga membawa contoh bagaimana sifat berjaga-jaga yang ditunjukkan oleh Rasulullah sebaik tiba di Madinah. Baginda memerintahkan Zaid bin Thabit mempelajari bahasa yang digunakan bangsa Yahudi untuk mengelakkan umat Islam daripada ditipu ketika berurusan dengan mereka.


PENJELASAN PERKARA KE EMPAT :

Sifat berhati-hati kepada bangsa Yahudi adalah sifat yang benar dan kerana itulah sangat perlu umat Islam meneliti cari Yahudi bergerak. Antara cara mereka melemahkan umat Islam adalah dengan menanamkan perselisihan di antara umat Islam hingga umat Islam sentiasa berpecah dan menjadi lemah. Kerana itu di alam Al Quran, Allah mengingatkan umat Islam di dalam surah Al Hujurat ayat 6 yang bermaksud ;

“Hai orang-orang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan ssuatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatannm itu”.

Kebencian kita kepada kedurhakaan dan kesombongan bangsa Yahudi jangan sampai menjadikan kita mengambil tindakan yang salah dan akan merugikan umat Islam sendiri. Rasulullah memberikan contoh yang sangat cerdik apabila memerintahkan Zaid bin Thabit mempelajari bahasa yang digunakan oleh bangsa Yahudi di Madinah supaya umat Islam tidak tertipu apabila berurusan dengan mereka.

Itulah yang perlu kita lakukan di zaman ini. ‘Bahasa’ Yahudi di era ini adalah teknologi, kemajuan dan sains. Sebagaimana Yahudi menggunakan ‘bahasa’ teknologi dan sains untuk menjauhkan umat Islam dari agama, senjata itu jugalah perlu kita gunakan untuk mendekatkan kembali generasi moden ini kepada kebenaran Al Quran dan Islam. Betapa selama ini kita mendedahkan anak-anak sejak dari sekolah rendah kepada teknologi dan sains tanpa dihubungkan dengan Al Quran dan Allah, hingga menjadikan mereka maju tetapi lupa untuk apa kemajuan itu.

Manusia dahulu sangat berkiblat kepada pencapaian akademik. IQ ditemukan oleh Alfred Binet pada tahun 1905 hingga anak-anak yang tinggi IQnya menjadi matlamat dan impian semua ibu-bapa. Anak-anak dipaksa belajar supaya mendapat pekerjaan yang menjamin masa depan. Namun kemudian manusia dikejutkan dengan penemuan kecerdasan ke dua iaitu EQ yang istilahnya diperkenalkan oleh Daniel Goleman pada tahun 1995. Daniel Goleman menjelaskan tidak cukup hanya memiliki IQ tinggi tetapi perlu pandai bergaul dan memahami sekeliling barulah mampu mencipta kejayaan. IQ dan EQ, kedua-dua ini menjadikan manusia berjaya namun jiwa hampa. Masyarakat jadi tertekan dan rosak. Lahirlah banyak manusia berjaya secara material tetapi derita kerana kekosongan jiwa. Akhirnya ditemukan pula kecerdasan ketiga iaitu SQ yang diperkenalkan oleh Danah Zohar. Manusia yang kehilangan makna hidup, cuba diyakinkan kepada keperluan makna kehidupan iaitu spirituality untuk mendapatkan kebahagian dan berjaya di era ini. Namun bahayanya, ia membawa kecerdasan SQ yang boleh dicapai tanpa pegangan agama. Di sinilah ESQ lahir untuk menyelamatkan kepincangan ini. Ketiga kecerdasan iaitu IQ, EQ dan SQ digabungkan dan dibawa kepada asas hidup manusia iaitu mengabdi kepada Allah. Dengan Rukun Islam, Rukun Iman dan Ihsan dari hadis Jibril, Dr Ary Ginanjar menulis buku dan menyusun modul yang sehingga kita telah diikuti lebih dari 1 juta manusia di seluruh dunia. Pelbagai perubahan positif telah dirasaikan oleh maoriti dari kebanyakan peserta. Mereka lebih dekat dengan agama dan lebih cinta kepada Islam.

Apakah musuh Islam dan Yahudi senang dengan perkembangan ini? Tentulah tidak… Menurut penulis sendiri, bahawa Yahudi tidak akan pernah reda dengan Islam hingga kuiamat, dan di dalam kesedaran itu, ESQ yang membawa manusia kembali kepada Al Quran dan mencintai Rasulullah, tiba-tiba dituduh Yahudi. Umat Islam berpecah kepada yang menyokong dan yang menentang. Sesungguhnya memang benar Yahudi itu licik dan pandai mengatur strategi. Mari kita renungkan bersama hal ini dengan hati yang jernih…


KESIMPULAN PERKARA KE EMPAT :

Sesungguhnya sebagai umat Islam yang bencikan kejahatan Yahudi, kita haruslah tidak terpengaruh dengan cara Yahudi yang sentiasa menimbulkan perpecahan dan permusuhan di kalangan umat Islam. Sekiranya benar ikhlas bimbang ESQ dipengaruhi oleh Danah Zohar yang berketurunan Yahudi dan dikhuatiri mempunyai niat-niat tersembunyi, sebaiknya apa yang boleh dilakukan adalah rundingan dan nasihat dengan cara hikmah dan baik supaya masyarakat yang hauskan ilmu dan kesedaran tidak menjadi bingung dan buntu dengan pelbagai tuduhan yang dilemarkan. Danah Zohar bukanlah sebahagaian dari ESQ atau bahagian penting di dalam perjuangan ESQ. Danah Zohar hanyalah seorang dari ribuan manusia yang pernah memuji Islam yang diperkenalkan melalui pendekataan yang dibawa oleh Dr Ary Ginanjar dan ESQ Training. Ia seharusnya tidak menjadi hujah menuduh ESQ dalang Yahudi atau pergerakan yang mendapat reda Yahudi.



KESIMPULAN KESELURUHAN :

Serangan kepada ESQ165 dan Dr Ary Ginanjar kelihatan belum berakhir. Walaupun ramai meminta sifat lapang dada diutamakan, apabila wujud perbezaan cara pandang dan keputusan terhadap sesuatu perkara, namun kelihatannya ia tidak diendahkan. Walaupun di Wilayah Persekutuan, Fatwa dikeluarkan dan ESQ165 dilarang beroperasi di seluruh kawasan Wilayah Persekutuan, namun di negeri-negeri lain, tidak ada larangan seumpamanya.

Mufti-Mufti dari 13 negeri lain di seluruh Malaysia, walaupun tidak terikat secara hukum namun kelihatannya menghormati Keputusan majlis Muzakarah fatwa Kebangsaan, yang telah membincangkan isu ini selama 2 tahun dan akhirnya membuat keputusan muktamat membenarkan ESQ165 terus beroperasi di Malaysia. Majlis Muzakarah Fatwa Kebangsaan dengan penuh kepercayaan dan rasa hormat memberi mandat pemantauan dan bimbingan Modul Training dan buku ESQ sepenuhnya kepada Panel Syariah dan Aqidah ESQ yang terdiri dari tokoh-tokoh berwibawa seperti Dato’ Mustafa Abdul Rahman (Mantan Ketua Pengarah JAKIM), Tan Sri Abdul kader bin Talib (Mantan Mufti Wilayah Persekutuan), Dato Nooh bin Gadut (Mantan Mufti Negeri Johor), Dato’ Syeikh Hasbullah ( Mantan Mufti Negeri Kedah) dan Dr Adnan (Dekan Fakulti Quran dan Hadis, Univ. Sains Islam Malaysia). Sesungguhnya keputusan ini jelas sangat tepat dan adil dalam melihat kemaslahatan ummat.

Namun keputusan Majlis Muzakrah Fatwa Kebangsaan dan kehadiran tokoh-tokoh berwibawa untuk membimbing dan menasihati ESQ165 kelihatan tidak berpengaruh apa-apa . Serangan-serangan kepada ESQ165 dan peribadi Dr Ary Ginanjar tetap terus dilakukan, dan telah menjangkau sempadan kawasan Wilayah Persekutuan. Mengapa hal ini terjadi? Jika ia sebuah salah faham, mengapa pintu perbincangan tidak dibuka? Mengapa rundingan dan soal selidik secara mendalam tidak dilakukan? Ada sebuah kisah yang sangat menarik untuk menjadi ikhtibar kita bersama.

Sewaktu pemerintahan Khalifah Saidina Umar Al Khatab ra, pernah berlaku kejadian di Mesir, seorang Yahudi diusir dari rumahnya untuk perluasan masjid oleh Gabenur Mesir, ‘Amr bin ‘Ash. Walaupun dia mendapat ganti rugi yang berpatutan, namun Yahudi ini tetap tidak berpuas hati kerana haknya diambil. Akhirnya Yahudi itu ke Madinah untuk mengadu kepada Khalifah Umar Al Khathab r.a.
Setelah diceritakan masalahnya oleh Yahudi ini, Saidina Umar r.a mengambil sebatang tulang unta lalu menorehkan garis lurus dari atas ke bawah dan dari kiri ke kanan sehingga berbentuk silang. Setelah itu, tulang itu diserahkan kepada Yahudi tersebut.

“Bawalah tulang ini dan berikan kepada Gabenur Mesir, ‘Amr bin ‘Ash. Katakan ini dari Umar Al Khathab”,

Yahudi itu merasa hairan, namun tetap pulang dan memberikan tulang itu kepada ‘Amr bin ‘Ash. Sewaktu menerima dan melihat tanda di tulang itu, wajah ‘Amr bin ‘Ash serta-merta menjadi pucat lesi dan terus mengeluarkan arahan untuk mengembalikan rumah Yahudi tersebut tanpa bersoal panjang.

Yahudi itu bertanya kepada ‘Amr bin ‘Ash, “Mengapakah kamu bersikap begitu?”

‘Amr bin ‘Ash menjawab, “Ini adalah peringatan dari ‘Umar bin Khathab agar aku selalu berlaku lurus (adil) seperti garis vertikal pada tulang ini. Jika aku tidak bertindak lurus, maka Umar akan memenggal leherku sebagaimana garis horizontal di tulang ini.

Begitulah seriusnya pemimpin Islam dalam menegakkan hukum dan keadilan. Tuduhan yang disampaikan secara terbuka dan dipenuhi unsur hasutan dan syakwasangka bukanlah kaedah Islam di dalam menghukum. Sesungguhnya pintu perbincangan, nasihat-menasihati dan saling bertukar pandangan sesama ulama dan para cendikiawan Islam sangatlah diperlukan dalam menjaga akidah umat di zaman yang serba mencabar ini. Jika musuh Islam boleh bersatu menyusun strategi yang penuh halus dan terancang untuk menghancurkan Islam, mengapa umat Islam tidak boleh bersatu mencari persamaan dan mengembleng kepakaran bagi menangani pelbagai cabaran ummat. Adalah sangat malang, sekiranya kita yang bercita-cita memperjuang dan menjaga kesucian Islam, tanpa sedar menjadi alat musuh Islam untuk mengagalkan kebangkitan islam yang mula dirasakan dunia.

Sebagai penutup, dibawakan beberapa hadis yang diharap dapat membuka fikiran dan hati kita dan bersama kita mengambil ikhtibar darinya.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud ;

“Hakim terdiri dari tiga golongan. Dua golongan hakim masuk neraka dan segolongan hakim lagi masuk surga. Yang masuk surga ialah yang mengetahui kebenaran hukum dan mengadili dengan hukum tersebut. Bila seorang hakim mengetahui yang haq tapi tidak mengadili dengan hukum tersebut, bahkan bertindak zalim dalam memutuskan perkara, maka dia masuk neraka. Yang segolongan lagi hakim yang bodoh, yang tidak mengetahui yang haq dan memutuskan perkara berdasarkan kebodohannya, maka dia juga masuk neraka.” (HR. Abu Dawud dan Ath-Thahawi)

Rasulullah Saw bersabda ; “Disejajarkan kesaksian palsu dengan bersyirik kepada Allah.” Beliau mengulang-ulang sabdanya itu sampai tiga kali”. (Mashabih Assunnah)

“Sesungguhnya aku mengadili dan memutuskan perkara antara kalian dengan bukti-bukti dan sumpah-sumpah. Sebagian kamu lebih pandai mengemukakan alasan dari yang lain. Siapapun yang aku putuskan memperoleh harta sengketa yang ternyata milik orang lain (saudaranya), sesungguhnya aku putuskan baginya potongan api neraka.” (HR. Aththusi)

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment